Gracz
Dołączył: 13 Lip 2015
Posty: 11
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: brak
|
|
Pierwsza Pomoc.
Następujące czynności wykonujemy już po Ratownictwie Technicznym kiedy poszkodowany jest już wyciągnięty z auta.
1. Upewnij się, czy poszkodowany i wszyscy świadkowie zdarzenia są bezpieczni.
2. Delikatnie potrząśnij za ramiona (Podchodząc od strony nóg poszkodowanego) i głośno zapytaj: Czy wszystko w porządku?
4. Sprawdź (w czasie nie dłuższym niż 10 sekund), czy poszkodowany oddycha prawidłowo używając: wzroku, słuchu, dotyku.
5. Jeżeli poszkodowany nie ma prawidłowego oddechu wykonuj resuscytację krążeniowo-oddechową RKO 30:2 aż do reakcji.
6. Kiedy nastąpi reakcja ze strony poszkodowanego wykonujemy badanie urazowe w celu ocenienia obrażeń. Jeżeli ma oddech sprawdzamy tętno na tętnicy szyjnej u dorosłego. Po badaniu urazowym tlen i folia.
7. Wyjmujemy torbę R1 oraz kołnierz ort. z wozu. Torbe się wyjmuje jak wysiadasz z pojazdu. Kołnierz masz w torbie R1
8. Zakładamy poszk. kołnierz ort.
9. Postępujemy według danych obrażeń :
a) Złamanie ręki - przy złamaniu ręki stosujemy szynę kramera 50cm którą zakładamy poszk. na uszkodzoną kończynę. Całość zwijamy bandażem.
b) Złamanie nogi - przy złamaniu nogi stosujemy szynę kramera 100cm, zakładamy ją na nogę poszk. oraz całość umacniamy bandażem.
c) Krwotok tętniczy - krwotok tętniczy tamuje się uciskiem między sercem a miejscem uszkodzenia. Najskuteczniej działa gruby opatrunek uciskowy (gaza z podściółką).
Krwotok żylny - krwotok żylny opanowuje się opatrunkiem uciskowym.
d) Uraz głowy - wykonanie stabilizacji szyi (kołnierz ort.) i głowy z równoczesnym udrożnieniem dróg oddechowych. ocena ryzyka wymiotów i zabezpieczenie dróg oddechowych. Zabezpieczenie poszkodowanego przed utratą ciepła.
e) Oparzenia - Zdejmij ubranie. Jeżeli ubranie jest wtopione w ciało to nie zrywaj go tylko wytnij ubranie wokół rany. Jeżeli oparzona jest ręka ściągnij biżuterie. Niezależnie od rodzaju oparzenia podstawowa zasada pierwszej pomocy jest zawsze taka sama: należy jak najszybciej schłodzić oparzone miejsce, najlepiej pod zimną bieżącą wodą. Na miejscu nie masz wody, ale w torbie R1 masz opatrunki hydrożelowe
10. Po opatrzeniu ran, wyciągamy deskę ort. z wozu
11. Jedna osoba podnosi lekko poszkodowanego a druga w tym samym czasie wsuwa pod niego deskę. Najczesciej stosujemy rollowanie czyli goscia na bok, deska pod dupe i spowrotem.
12. Okrywamy poszk. folią NRC
13. Zapinamy pasy w desce ort. Pierw zapięcie stabilizatora głowy. Czyli w klocki
14. Dwie osoby podnoszą poszkodowanego i wsuwają go do ambulansu.
Korespondecja Radiowa.
Do czego służy korespondencja radiowa ? :korenspondencja radiowa służy do wzywania służbie rożnego rodzaju zdarzeń.
Jak wzywać inne służby ? :
Służby można wzywać na kilka różnych sposobów i do różnego rodzaju zdarzeń.
Służby które możemy wzywać :
Ratownictwo Medyczne:
- SAMC ( Pogotowie z LV )
Nie wzywamy teraz LVMC, SFMC, LSMC
Straż miejska :
-SMLV ( Straż miejska z Las Venturas )
-SMSF ( Straż miejska z San Fierro )
-SMLS ( Straż miejska z Los Santos )
Nigdy nie wzywamy takiego czegoś jak SMSA.
Policja:
-SAPD ( Policja z Las Venturas )
Państwowa straż pożarna:
-PSP ( Państwowa straż pożarna z San Fierro )
Jak wzywamy inne służby ?:
Jeśli chcemy wezwać inne służby to najpierw piszemy służbę którą chcemy wzywać później piszemy dla teraz piszemy naszą służbę czyli PSP
Jeśli służba się zgłosi to piszemy co się stało i miejsce zdarzenia jeśli służba wyślę jednostkę na miejsce zdarzenia już to jest koniec.
Np. SMLV dla PSP zgłoś się.
SMLV zgłaszam się
Proszę o dyspozycję holownika na the strip w celu od holowania pojazdu .
Zrozumiałem , dysponuję
Jeśli jakaś służba nas wzywa używamy do tego słów :
- Zgłaszam się.
- Zrozumiałem , dysponuję.
- Brak jednostek.
- Prawidłowo.
- Czas dojazdu ?
[b]Ratownictwo Techniczne.[/b]
1.Wstęp.
Ratownictwo techniczne(drogowe) obejmuje działania dot. wypadków.Należy do tego likwidacja zagrożenia powstałego w wyniku wypadku,usuwanie ich skutków oraz jak najszybsze udrożnienie dróg ruchu publicznego,wiąże się to z szeregiem działań,które zostaną opisane poniżej.Dowiecie się również: podstawowej budowy pojazdu,sprzęt hydrauliczny dostępny na jednostce,organizowania działań technicznych na miejscu zdarzenia,metody uwalniania osób poszkodowanych z pojazdów osobowych,postępowanie w czasie akcji z substancjami niebezpiecznymi np.substancje ropopochodne.Do tego typu zdarzeń udajemy się wozem GBA 2/16 (301-21),minimalna obsada wozu to 3 strażaków.Należy pamiętać aby przed wyruszeniem wyposażyć się w mundur bojowy(Nomex) oraz gaśnicę.Obowiązkowo również wszystkie czynności opisujemy komendą /me , oraz stosujemy odpowiednie animacje czyli tzw. "odgrywamy RP".
2.Zapoznanie ze sprzętem stosowanym do działań.
Niezbędnym do takich działań jest sprzęt osobisty strażaka czyli odpowiednie umundurowanie(Nomex+rękawice+hełm) ochraniające strażaka-ratownika przed ewentualnymi oparzeniami i elementami pojazdu,które podczas wycinania mogą zagrażać zdrowiu strażaka oraz gaśnica,którą można pobrać w szatni w koszarach bądź z wozu 301-52.Sprzęt używany do tego typu działań jest następujący:
Sprzęt hydrauliczny umożliwia uwolnienie poszkodowanych poprzez rozcięcie,rozsunięcie elementów konstrukcji pojazdów,można go również używać do uwalniania rannych przyciśniętych przez elementy pojazdu.Ciśnienie znajdujące się w narzędziach podczas użytku waha się w granicach od 630 do 720 atmosfer.Dzięki temu siła narzędzi wynosi do 20 ton podczas podnoszenia oraz ponad 90 ton podczas cięcia.
Pompa hydrauliczna: jest to podstawowe narzędzie bez którego reszta nie zadziała.Pompa hydrauliczna spalinowa tłoczy specjalny olej pod wysokim ciśnieniem do przewodów ( w naszym przypadku systemu CORE czyli systemu jednowężowego) zakończonych narzędziem hydraulicznym.Pompa hydrauliczna posiada 2 przewody(pomarańczowy oraz niebieski) , czyli w tym samym czasie możemy pracować tylko na 2 narzędziach.
Typy narzędzi hydraulicznych:
Nożyce hydrauliczne: Nożyce hydrauliczne służą do cięcia krat,słupków,elementów karoserii samochodowych
Rozpieracz ramieniowy: Rozpieracz ramieniowy służby do ściskania,odginania,podnoszenia elementów konstrukcji pojazdu.
Rozpieracz kolumnowy: Rozpieracz kolumnowy służy do rozpieranie,podnoszenia,ściąganie o odciągania elementów konstrukcji pojazdu.Te cechy można wykorzystać do ratowania ludzi w zakleszczonych,rozbitych pojazdach.
Nożyco-rozpieracz(narzędzie typu COMBI): Nożyco-rozpieracz łączy w sobie funkcję 2 narzędzi, mianowicie rozpieracza oraz nożyc.
Inne narzędzia pomagające w tego typu zdarzeniach:
Kliny schodkowe: Kliny schodkowe służą do stabilizacji pojazdu podczas wypadku.Należy zapamiętać,pojazd stabilizujemy tylko wtedy jeżeli jest osoba poszkodowana lub konieczność cięcia pojazdu !
Podpory LQS: Podpory LQS służą do szybkiej stabilizacji pojazdów w każdej pozycji.Można je ustawić ukośnie pod kątem w zakresie od 25 do 35 stopni.W przypadku podparcia pod większym kątem,należy dodatkowo ustabilizować przeciwległy bok pojazdu.
Sorbent: Sorbent służy do pochłaniania substancji ropopochodnych typu oleje,benzyna,płyny eksploatacyjne,które są obecne podczas wypadków drogowych.
3.Działania podejmowane podczas akcji.
Po dojeździe na miejsce zdarzenia zgłaszamy dojazd oraz udajemy się na rozpoznanie.Przy rozpoznaniu musimy podać rzeczy,które informują dyspozytora o:
Ilości pojazdów uczestniczących w wypadku,markę pojazdów.
Rodzaju wypadku(zderzenie z przedmiotem,czołowo-boczne,czołowe,najechanie)
Ilości osób poszkodowanych .
Dyspozycji dodatkowych sił i środków na miejsce zdarzenia(dodatkowe jednostki PSP,SAPD,SAMC)
Należy pamiętać,że do tego typu zdarzeń policja musi być zawsze zadysponowana w celu przejęcia zabezpieczenia miejsca zdarzenia oraz zbadania skutków i powodu wypadku.Jednostkę SAMC dysponujemy tylko wtedy jeżeli są osoby poszkodowane.
Po zdaniu rozpoznania przystępujemy do działań.Zaczynamy od zadysponowania strażaka do odcięcia akumulatora od pojazdu.Robimy to za pomocą komendy /me z animacją /myję .Akumulator odcinamy z przodu pojazdu (znajduje się on pod maską) :
Następnie musimy sprawdzić czy w pojeździe znajduje się instalacja LPG(instalacja gazowa).W tym celu strażak podchodzi z tyłu pojazdu i za pomocą komendy /me oraz animacji /klekam sprawdzamy instalację LPG.Jeżeli takowa jest,odcinamy ją.(jeżeli pojazd posiada atrapę nitro oznacza to,że ma instalację):
Następną czynnością jest stabilizacja pojazdu.W tym przypadku do ustabilizowania wystarczą kliny schodkowe,można także spuścić powietrze z kół lecz kliny są bezpieczniejszą i stabilniejszą opcją.Stabilizacji dokonujemy w trzech miejscach za pomocą komendy /me oraz animacji /klekam :
Należy zapamiętać!Pojazd stabilizujemy tylko wtedy jeżeli jest w nim osoba poszkodowana !
Pierwszym miejscem stabilizacji jest to lewa strona pojazdu,pod kierowcą obok opony :
Drugiem miejscem stabilizacji jest to lewa strona,pod drzwiami pasażera obok koła :
Trzecim i ostatnim miejscem stabilizacji w tym przypadku jest to prawa strona pojazdu,pomiędzy drzwiami tylnymi a przednimi:
Po ustabilizowaniu pojazdu można bezpiecznie wpuścić ratownika do środka.Następnym krokiem jest sprawdzenie stanu drzwi w celu określanie czy potrzebne jest użycie sprzętu hydraulicznego czy też nie.W tym celu podchodzimy do danych drzwi oraz z komendą /myje sprawdzamy stan drzwi.Jeżeli drzwi są otwarte,zajmujecie się poszkodowanym,jeżeli nie trzeba użyć sprzętu hydraulicznego.Proces wycinania wygląda następująco:
Na początek musimy wyciągnąć pompę hydrauliczną.Jeżeli jesteśmy wystarczająco blisko wypadku można ją tylko wysunąć,lecz jeżeli jesteśmy dalej,należy ją przenieść w dogodne miejsce.Do tego celu musi być 2 strażaków.Czynność tą wykonujemy za pomocą animacji /klekam oraz komendy /me
Następną czynnością jest przyniesienie narzędzi hydraulicznych.Najczęściej stosowanym narzędziem jest nożyco-rozpieracz .Po dojściu do miejsca wycinania należy odpalić pompę oraz podłączyć narzędzie do systemu CORE.
Wycinanie rozpoczynamy od ściśnięcia nadkola pojazdu za pomocą nożyco-rozpieracza.Robimy to za pomocą komendy /me oraz animacji /cpun4 .Nadkole ściska się w celu zrobienie łatwiejszego dostępu do zawiasów drzwi pojazdu.
Następnym krokiem jest zrobienie dostępu do zawiasów za pomocą nożyco-rozpieracza.W tym celu stajemy przy luce pomiędzy nadkolem a drzwiami pojazdu i stosujemy tą samą komendę jak powyżej.
Kolejnym krokiem jest odcięcie zawiasów od pojazdu za pomocą nożyco-rozpieraczem.W tym celu pozostajemy w tej samej pozycji co wyżej czyli pomiędzy nadkolem a drzwiami i stosujemy komendę /me oraz /cpun4
Ostatnim krokiem po wycięciu zawiasów jest to podniesienie odciętych drzwi oraz przeniesienie ich w bezpieczne miejsce.Do tego celu podczas gdy pierwszy strażak odcina drzwi,drugi już czeka i zabiera drzwi za pomocą komendy /klekam2 oraz odgrywając pełne RP komendą /me.
Po ewakuacji poszkodowanego należy zabezpieczyć wycieki płynów eksploatacyjnych oraz substancji ropopochodnych za pomocą sorbentu.Do tego celu używamy komendy /me oraz komendy /bije4.Komendę /me piszemy raz i rozsypujemy sorbent w różnych miejscach dookoła pojazdu,nie sypiemy go tylko w jednym miejscu!
Po rozsypaniu sorbentu czekamy chwilkę aż substancje zareagują i zamiatamy go.W tym celu bierzemy miotełkę z wozu i zamiatamy go za pomocą animacji /bije5 oraz komendą /me.
Po zrobieniu tych czynności można odegrać RP ze zwijania sprzętu.
Stabilizacja pojazdu znajdującego się na boku oraz w wyniku dachowania:
W przypadku gdy pojazd znajduje się na boku,należy go ustabilizować za pomocą podpór LQS.DO stabilizacji za pomocą tego sprzętu potrzebne jest 2 strażaków.Stabilizujemy zawsze od tej strony,do której pojazd jest bardziej pochylony.Stosujemy do tego komendy /me stabilizuje pojazd za pomocą podpór LQS oraz animacji /klekam.Podobnie robimy podczas stabilizacji pojazdu znajdującego się na dach,lecz możemy użyć także klinów.
Po zakończonych działaniach dowódca akcji przekazuje miejsce zdarzenia policji i cały zastęp udaje się do Koszar.
Wiedza Pozarnicza.
Witajcie, jako członkowie OSP na serwerze pasowałoby żeby każdy posiadał ogólne informacje o sprzęcie, pojęciach w pożarnictwie , oznaczeniach itd.
Zacznijmy od oznaczeń pojazdów
Rodzaj/przeznaczenie danego pojazdu znajduje sie jako pierwsze w danym oznaczeniu;
G - gaśniczy
S - Specjalny
Jako drugie podajemy ciężar pojazdu;
L - lekki
brak oznaczenia - średni
C - ciężki
Później mamy oznaczenie czy dany samochód posiada zbiornik wody oraz specjalizacje
jeżeli posiada zbiornik wody do oznaczenia dodajemy B
Dane specjalizacje ( dla pojazdów S - specjalnych )
Rt - ratownictwo techniczne
Kw - kwatermistrzowski
Kn - kontenerowy
Op - operacyjny
Dł - dowodzenia i łączności
R - rozpoznania
Rchem - ratownictwa chemicznego
Rmed - ratownictwa medycznego
Reko - ratownictwa ekologicznego
Rp - ratowniczo poszukiwawczy
Rw - ratownictwa wodnego
W - wężowy
Dalej mamy wyposażenie pojazdu
Pr - zbiornik z proszkiem
D - drabina
Dz - dźwig
H - podnośnik hydrauliczny
A - autopompa
M - motopompa
On - oświetlenie
Z - ciągnik siodłowy z cysterną
Sn - zbiornik ze "śniegiem"
Najczęściej spotykane rodzaje pojazdów
GCBA - Samochód gaśniczy, ciężki, ze zbiornikiem z wodą oraz autopompą na wyposażeniu.
Dalej mamy oznaczenie mówiące nam ile wody znajduje sie w danym samochodzie oraz informujące o przepustowości autopompy czyli np 5/32
co oznacza 5000l wody oraz 10 % środka pianotwórczego czyli 500 litrów. Autopompa o wydajności 3200l na minute
SLRt - Samochód wyspecjalizowany w ratownictwie technicznym, lekki. Często te pojazdy są wyposazone też w zbiornik wody o niewielkim rozmiarze oraz w autopompe.
GBA - podstawa każdej jednostki OSP z oznaczeniem S( które mówi nam ze jednostka posiada pojazd) Jest to samochód gaśniczy, średni ze zbiornikiem wody oraz autopompą. Co do oznaczeń ilość wody/wydajność autopompy występują one w każdym samochodzie który posiada B oraz A , ale o tym nie będe pisał bo używane są różne wartości.
2. Oznaczenia prądownic oraz węży tłocznych
zacznijmy od podstawy czyli od tak zwanych "odcinków"
Wyrózniamy 4 podstawowe rodzaje węży tłocznych
W-25 - wąż tłoczny o średnicy wewnętrznej 25 mm
W-52 - wąż tłoczny o średnicy wewnętrznej 52 mm
W-75 - wąż tłoczny o średnicy wewnętrznej 75 mm
W-110 - wąż tłoczny o średnicy wewnętrznej 110mm
jest jeszcze W-150 ale jest raczej rzadko używany
Podstawowe zastosowania , W-25 - hydronetki, ewentualnie przedłużenie lini gaśniczej po zredukowaniu z W-52.
W-52 - służą do budowania lini gaśniczej, ewentualnie zasilania bądź do pompowania wody za pomocą pompy pływającej np. Niagara
W-75 - Buduje się z nich linie główną, używane do zasilania z hydrantów.
W-110 najczęściej używane do pomp szlamowych, wodnych itd.
Prądownice.
wodno-pianowe uniwersalne
wodno-pianowe turbojet
mgłowe
pianowe
pistoletowe
pistoletowe - wysokociśnieniowe
proszkowe
śniegowe
Ale głównie używane są wodno-pianowe lub pianowe.
CDN |
|
|
|